Insikten om att det gått för långt.

Klockan är 06.44 och jag hat precis ätit en brownie på mon första rast. Och vi vet ju alla att dagens godis intag inte kommer stanna där.

Det har gått för långt. Jag klarar inte 5 timmar utan godis ens. Sockret gör mig trött. Bryr mig inte så värst mycket om figuren. Med insidan däremot, mina vener, hjärta och stackars blodsocker…
Jag vill inte vara beroende, jag vill kunna njuta av choklad och gottis, inte mjöla för art jag behöver sockret.

Hur slutar jag vara så jävla sockerberoende? Hur gör jag när godis är det första jag tänker på när jag slår upp mina stora blå ? Äta äpplen ? Hur fan gör jag när jag är omringad av skiten på jobbet och får det gratis ? Hjääälp.

20121212-064932.jpg

3 reaktioner på ”Insikten om att det gått för långt.

  1. Det här är typ mitt främsta kunskapsområde just nu känner jag. Jag har också jobbat på cafe, i typ 4 år, och vi fick också allt gratis och äta hur mycket vi ville. Och OM vi gjorde det?! Herregud, om man skulle lägga fram allt jag ätit på det där cafet under mina år ”Du är vad du äter”-style, skulle man fan inte tro att det var fysiskt möjligt att få sig allt det. Men iaf, detta året har jag gått från TOTALT sockerberoende i januari, nyss hemkommen från en backpackingresa med småätande hela tiden (dom har fan socker i ALLT i Asien?!), till totalt Osockerberoende och träning under våren, till deprimerad och sockerberoende med många inslag av hetsätning under hösten, till att nu återfått ett normalt ätande igen som jag mår bra av. Är man sockerberoende är det fan inte lätt. Och det enda som verkligen funkat på mig är 2 saker.

    1. En avvänjningsperiod, hur svårt och jävligt det än känns så är det värt det. Antingen utesluter man sockret helt, eller så äter man så lite som möjligt under ca 3 veckor. Det blir lättare och lättare att för varje dag. När man sedan känner att man inte MÅSTE ha socker, kan man börja äta lite smått igen(för min del med stor försiktighet, då jag insett hur lätt jag faller tillbaka). Och 2. att äta bra,riktig mat, helst 6 gånger om dagen, så man håller blodsockret i schack och då blir man faktiskt inte sugen på socker. Bra, vettiga mellanmål att ha med sig är guld värt.

    Man (jag)mår så otroligt mycket bättre utan att vara beroende av socker. Jag brukar se det som att när man tränar och äter bra så får man energi inifrån som gör en frisk och stark. Medan om man äter osunt och är sockerberoende så är det som om man måste äta något sött för att få den energin, som man inte har inom sig.

  2. Och detta är då om du vill ha hjälp att äta mindre socker, vill absolut inte ge dig några ätstörnigsideer, som jag känna att mitt förhållande till mat är på gränsen till ibland. Du verkar ha en så bra inställning till mat i nuläget 🙂

Kommentera

