#välkommen, om rädslan för det okända och om allas ansvar att ta reda på fakta innan de öppnar käften.

Har ni kikat på Aftonbladets artikelserie #välkommen ? Om inte, gör det nu.

Jag får ont i magen när jag tänker på hur rädda många är för andra kulturer, för invandrare, för bögar, flator, män, kvinnor och ordet Hen. Jag får ont i magen när jag tänker på hur rädda många är för det om är okänt.

Jag har inte fakta på detta, men när jag läser #välkommen så drar jag slutsatsen att integreringen av nyanlända svenskar inte går så där jätte bra. Men det är inte så konstigt om inte hela Sverige hjälper till. Vi måste ta ansvar för dem som kommer hit, ge dem en ärligt chans. Och visst måste dessa människor anstränga sig som fan. Först lämna sitt hem, och gud vet vad de upplevde på vägen hit, och sedan göra sig ett nytt. Någonting har gått fel om det är så himla svårt att bli en del av samhället som #välkommen får det att framstå.

Kom fan inte och säg att alla muslimska män ser alla kvinnor som horor och förtrycker oss, eller att alla kvinnor med slöja är förtryckta. Kom inte och säg att alla somalier är lata analfabeter som lurar staten på pengar. Muslimer är inte en homogen grupp, lika lite som Européer, Amerikaner eller Kristna är det. Ofta när jag har rest så får jag påståenden om att vi européer skulle leva på ett visst vis, ha samma åsikter och seder. Vilket stämmer lika lite som att alla afrikaner, muslimer eller asiater skulle göra det. Det kommer alltid finnas invandrare som begår brott, har helt åt helvete ohumanistiska åsikter eller är riktiga stolpskott. Precis som det finns svenskar, norrmän och kanadensare som gör samma sak.

Precis som med alla bidrag så ska de som fuskar ställas in för rätta. Detta gäller toppolitiker som använder skattepengar till fest och folk som snyltar på bidrag de kan klara sig utan. Pengarna ska gå till de som behöver dem.

Är det någon som vet vad som händer när en kommer till Sverige som flykting ? Får dessa människor en introduktion till Sverige?
”Hej och välkommen ! Detta är Sverige (lite historia och geografi) här är de vanligaste högtiderna och helgdagarna, men du gör precis som du vill när det gäller firandet av dessa. I Sverige har vi religion, yttrande och tryckfrihet. Vi är en monarki och har en statsminister osv osv. Nödnummer är 112. Här får du själv välja vem du vill älska, leva med och vara vän med. Oavsett kön, etnicitet eller politiska åsikter.  Detta är dina skyldigheter och rättigheter som ny medborgare.”

Jag hade nog uppskattad det om jag var tvungen att emigrera. Här i Toronto sitter det reklam i tunnelbanan och på stan som säger ”Welcome Home, we are happy to have you here.” och så lite info om migrationsverket här och skolor osv. Toronto är världens mest multikulturella städer och det verkar fan funka fint.

Jag känner att jag inte kan mycket om detta med immigration, men jag vill lära mig och bli sakkunnig. Jag vet att jag vill arbeta för att bekämpa den jävla SD-rasism som finns i landet. Jag vill upplysa alla som röstar på SD att de även röstar höger och då för lägre skatter. Skatter som skulle kunna gå till gamla, sjuka och skolan. Jag vill att alla som kommer till Sverige och alla som lever där ska känna sig delaktiga, ha en meningsfull vardag och att vi ska intrigeras med varandra bättre.

Aldrig har jag lärt mig så mycket om människor och livet som när jag jobbade på en förskola där nästan varje vuxen och barn kom ifrån olika länder. Så underbart och lärorikt och roligt det var.

Kanske en skulle ta och arbeta med lagstiftning kring migration ? Eller bli socionom och jobba med invandrarfrågor ? Eller skulle jag bli helt hjärtkrossad och deprimerad då ?

Kommentera

