Del 2; Om att som 16 åring kräva tillbaka rätten till den sexualitet som man aldrig fick.

I slutet av högstadiet så var jag ihop med en kille. Vi var kåta som två kaniner och vår främsta sysselsättning var att hångla, lyssna på hårdrock och utforska varandras kroppar. Han blev minst sagt chockad när jag berättade att jag aldrig varit full eller ens haft en hand innanför min bh. Jag hade hånglat och druckit lite med det var det. Han och hans polare trodde stenhårt på att jag hade haft sex, för det hade de hört. Och drack, det visste alla att jag gjorde. (Alla utom jag ?) Bara för att jag lyssnade på hårdrock, såg ut som att jag lyssnade på hårdrock och hade en tendens att på somriga lördagskvällar hångla med diverse okända och kända människor så betyder inte det att jag var kalas full och låg med alla. Men så var det tydligen i andras ögon. Jag kan förstå behovet av att hävda sig genom att sprida rykten och att snacket går. Alla har vi snackat skit i osäkerhetens namn, men att vägra inse att man kan nyansera sin sexuella aktivitet och att man kan nöja sig med lite utforskande hångel som 14åring tycker jag är helt rimligt.
Att sprida rykten är tabubeläggande, det vet vi alla. Ett annat väldigt bra exempel på hur man skambelägger ungas, framförallt tjejers, sexualitet är att som min pojkväns föräldrar säga; ”Nej Vican, det är ingen bra idé att ni sover över hos varandra för DU kan få dåligt rykte då, du vet hur folk snackar”

Eh…………………………………………….

Tankar som dyker upp i mitt huvud i och med detta uttalande ifrån hans föräldrar är:

  • Fint att ni bryr er om mitt rykte men förstår ni att ni skuldbelägger helt sjukt mycket när ni säger att övernattning kan generera i dåligt rykte hos någon part i denna relationen ? Sova över = sex = slampigt = smutsig värdelös hora. Är det en kvinnosyn eller syn på sex överhuvudtaget en vill förmedla till två 14 åringar? Vill en förmedla att det är så viktigt med vad andra tycker om en att en hindrar två ungdomar för att utforska sin relation och ta sina trevande första steg in i vuxenvärlden?
  • Med tanke på vilket rykte jag hade då (enligt killen och hans polare) så tror jag faktiskt inte att det var mitt rykte man oroade sig för… ”Ni vet ju hur folk snackar”.
  • Om man inte ska sova tillsammans för att förebygga att samlag sker så jag nu berätta en möjligen chockerande sanning här……………………….Man KAN ha sex på DAGEN. Man kan ha det när ens föräldrar ser på tv i vardagsrummet, kan knulla på frysen i garaget och man kan till och med gå hem på lunchen för en snabbis. (Ja, för om man bor granne med skolan och är en pubertets-hormonstinn-rätt- kåt-15 åring, så kan man inte rå för när lusten faller på. Om inte annat så är det en kul grej att säga på nästa fest om man vill verka erfaren………………..)
  • Att sova tillsammans var för mej, så mycket mera än sex. Det hade nästan ingenting med sex att göra (se punkt 3). Det innebar att utforska var det innebar att vara i en relation. Det betydde att vara bekväm i mig själv, i mina sömnrelaterade karatemoves och att vakna upp bredvid den person som jag hellst av all i världen ville skulle vara tänd på mig med morgonandedräkt. (God morgon puss eller inte?!!?!?)
  • Om en är rädd för sjukdomar och tonårsgraviditeter så har jag en annan lösning än att hota med dåligt rykte. Hör och häpna ! UPPLYSNING OCH INFORMATION. Man kan ta ett snack, helt jätte kort och snabbt om man tycker det är jobbigt. ” Här är en kondom, använd det under hela samlaget. Man kan bli gravid eller få sjukdomar. Nu vill jag inte höra mera om att mitt barn börjar bli vuxet och knullar. Men om du undrar något eller om den spricker så finns jag här” Avdramatisera och informera = bra. Skuldbelägga och tabubelägga = dåligt.

    Att inte äga rätten till någonting som jag precis börjat upptäcka hos mig själv, för att vuxna i min omgivning tabubelägger det är FÖRDJÄVLIGT.Vi behöver inte vuxna som gör så. Vi behöver; de vuxna som berättar för oss man bara ska göra det man vill när man vill, så länge ingen kommer till skada. Att sex är bra och fantastiskt så länge det känns bra för alla inblandade och man har det ansvarsfullt. Vi behöver de vuxna som informerar om sexets etik och moral. Helst i skolan. Sex är så mycket mer än bilder på en erigerad penis och en livmoder i biologiboken. Och sex är så mycket mer än något reproduktivt för heterosexuella par. Var är de vuxna som lär oss att ett nej alltid är ett nej, var i sexakten man än befinner sig? Det räcker inte att man får höra det någon gång under de fyra åren. Det behövs pratas om varje vecka. Vi behöver prata om hur vi ska vara mot varandra, vårat egenvärde och värdet av att stå upp för oss själva. Sexuellt och socialt och alltid. Dialoger måste skapas för att skapa respekt! Vi behöver vuxna som upplyser oss unga till att inse vårat egenvärde. Så att vi kan bygga en stark självkänsla och genom den lyssna till våra hjärtan och göra medvetna val. Den kunskap jag fick med mig ifrån högstadiet om vad sex är var totalt oduglig. Hade någon bankat in i mitt huvud att jag alltid har rätt till att säga nej vid sex och att jag alltid är värdefull och värd att älskas vad som än händer, lika hårt som de försökte banka in det periodiska systemet så hade så många tjejer och killar inte haft lika många själsliga ärr. Hade någon bankat in i mitt huvud att jag har rätt till min sexualitet och att stå upp för mig själv även om jag bara var 14år så hade jag ifråga satt övernattnings situationen.

    Min sexdebut var helt medveten. Och det mycket tack vare att mina föräldrar aldrig tabubelagt sex, utan bara sett det för vad det är och alltid funnits där. Hade det varit på något annat vis kanske jag hade blivit påsatt i en raggarbil första gången i ren trots. De gav mig rätten och möjligheten att äga och utforska min sexualitet. Oavsett hur mycket folk snackar. Tur för mej, med vad med dem som inte har så bra vuxna i sin närhet ? Vi måste sluta skämmas, bry oss om vad andra tycker och tänker, tabubelägga och börja njuta. Så länge man inte skada sig själv eller någon annan.

    Detta var publicerat i min gamla blogg i februari 2010.

Kommentera

