Om att som 16 åring kräva tillbaka rätten till den sexualitet som man aldrig fick.

Detta är en återpublicering ifrån februari 2011. Men det är bra skit och ett viktigt ämne.

Jag är 13 år och går i 8an. Vi i korridoren. Halva klassen ungefär, både killar och tjejer. Det var disco i fredags och vi pratar om vem som hånglade med vem, vem som tjuvrökt och vem som blivit full på folköl eller hemkört.

Det pratas om hur snygg han eller hon är och ganska väntat slår en av killarna fast att ”han lätt ska dra en runk till henne i kväll ”. Flera av killarna i korridoren instämmer. ”Henne skulle ju vara skön att sätta”. Jag funderar på om han som sa det ens har sett en tjej han inte är släkt med naken, live.

Detta var ju ingen ovanlig sak att höra i Rättviksskolans korridorer, vad som däremot ekade med sin frånvaro var ett uttalande ifrån en fittförsedd person i församlingen om hur vida hon skulle gå hem och pulla till tankarna på det snygga hånglet i fredags.

Kan detta bero på att den sociala konstruktionen ”man” eller ”manlighet” gör att killar förväntas att säga liknande saker?
En social konstruktion – som inte har någonting med det biologiska könet att göra, utan utgör en konstellation av förväntat beteende av individer.

Personligen så gnuggade jag klitta ganska frenetisk på högstadiet. Efter egna undersökningar och lite slutledningsförmåga ( med det faktum att 99% av världens befolkning inte är asexuella i åtanke) så tänker jag att jag inte kan ha varit ensam om detta.

Men det är inte fint, socialaccepterat eller speciellt statushöjande att som tjej år 2003, på Rättviksskolan säga att man av och till faktiskt riktar duschmunstycket mot klittan och gillar det.

 

Det här är det första minnet jag har där jag reagerat över kvinnans sexualitet inte är lika tillåten i det socialarummet som mannens. Jag blev upprörd och en gång när ”gå hem och runka” snacket kom igång så sa jag, ”Nu ska jag gå hem och knulla.”

”GÖTT!” sa en kille i klassen och gjorde high five. Fint, tänkte jag , men insåg i samma stund som jag gick därifrån att jag aldrig skulle ha vågat säga att ”Nu ska jag hem och kolla porr och pulla !” Att erkänna onani var så mycket grövre än att erkänna att man hade sex med sin kille. Onani erkände man kanske på en filmkväll med tjejkompisarna. Kanske. När vi däremot började ha sex, så var det inte alls lika tabubelagt att prata om på tjejkvällen. Fortfarande inte helt okej ämne i korridoren dock.

 

Kanske såg man det på det här viset ?

Knulla= man + kvinna = ok
Pulla = bara kvinna = inte ok med en privat, enskilld sexualitet.

 

Madonnan och horan komplexet.
A lady in the street but a freak in the bed.

 

Det var okej för mig att säga att jag skulle hem och knulla, för det var lite vad som förväntades av mig efter att jag på skämt erbjudit min klassföreståndare ligg och vunnit något sorts respekt. Men jag vet ju också att det snackades skit om den blyga tjejen i klassen för att hon tydligen hade kollat på porr med en kille i gymnasiet. Förlåt för att vi tjejer också är kåta.

 

Samtidigt vet jag inte hur accepterat det hade varit om en kille, år 2003 på Rättviksskolan, hade sagt att han bara vill gå hem och älska i missionären med sin flickvän, eller att han sparade sig till bröllopet. Det är inte rätt att jag ska behöva skapa mig en roll som sexuellt frigjord och ”grovspråklig” för att kunna erkänna att jag onanerar. Jag säger inte att alla 13 åringar ska göra det. Jag propagerar inte på något vis för en tidig sexdebut. Det jag menar är att man ska ha rätt att göra det man vill, så länge ingen kommer till skada. Vi måste sluta tabubelägga.

 

Det är sjukt att man ska behöva slåss för rätten till sin sexualitet.
Det är sjukt att ingen lärare faktiskt pratade med oss högstadielever om könsroller.

2 reaktioner på ”Om att som 16 åring kräva tillbaka rätten till den sexualitet som man aldrig fick.

  1. Så jävla bra skrivet. Du borde krönikor eller nåt!!! Och inlägget under trodde jag att det var Mia Skäringer som hade skrivit hela innan jag fattade att det bara var citatet i början? Du är grym! Och ja jag pullade också under högstadiet, och nej det var inget man pratade om. Och känner igen mig i 100% i det du sa om tjejkvällarna.

    1. Tack ; vad kul att höra 😀
      Ja, helt sjukt engetligen och aldrig sa en vuxen till någonting till mig om könsroller osv, det fick jag liksom läsa mig till genom Lady Dahmer….herre min get vilken bra vuxen jag ska bli.

Kommentera

