Om att vara 17 och ta tillbaka rätten till sin sexualitet.

 

En doft av lacoste Pink, smaken av fulvodka och Icas egna lightcola blandas med mentolcigaretterna. ”Dunka mig gul och blå” och  Amy Winehouses ”Rehab” går på repeat.

”Klockan är fyra och det är dags att gå hem, står någon vid min sida och jag vet inte vem. Jag tänker, ja men du är väl okej, bara du vill följa med mig.”

Millis och jag sjöng högt och självsäkert medans ett extra lager mascara applicerades och sms trillade in angående kvällens planer. Det var sommaren 2007, jag var 17 år och någonstans i februari det året hade jag beslutat mig för att äga min sexualitet, nu och för alltid.

Första gången jag hade sex var jag 14, nästan 15 år gammal. Tänker inte lägga någon vikt vid hur vida det var en tidig debut eller inte, jag visste vad jag gjorde. Jag var nykter och det var med en person jag litade på och kände mig trygg med. Faktum är att jag var så satans påläst att jag vid den åldern kunde rabbla preventivmedel och olika sätt att ha sex eller komma på i sömnen. Till mitt 14åriga jag vill jag bara säga en sak; Kör på för i helvete. Du vet vad du gör.
Vad jag däremot skulle vilja säga till mitt sextonåriga jag är något helt annat. Vican, Låt ingen någonsin använda din sexualitet emot dig. Ta ingen skit. Låt honom inte få dig att få dåligt samvete om du inte vill ha sex. Du kommer lära dig att du är kåt när du är glad och inte ett dugg jävla kåt när du är ledsen. Har du en ätstörning och är deprimerad så kommer du inte vara speciellt kåt, du har försökt förklara och han fattar inte, låt honom inte trycka ner dig på grund av det. Faktum är att det är dags att lyssna på Millis och dumpa honom. Kan han inte ta ett nej och respektera dej så är han inte värd dig heller.

Men det är inte så lätt att alltid se sina relationer helt klart. Ibland behövs det en bästa vän som säger ”Men fattar du inte vad han gör? Även om han inte tvingar dig fysiskt så är det fan mental våldtäkt att ge dig så dålig samvete att ni tillslut har sex.” Och nog fan är det sant. Där och då bestämde jag mig för att det var slut och att aldrig låta någon övertala mig till något som inte känns bra, eller få mig att känna mig smutsig eller skamsen angående min sexualitet. Även om man tror sig älska någon så är respekt grundstenen till ett hälsosamt förhållande. ”Jag älskar dig, men jag älskar mig mer.”

Och jävlar i min lilla låda vad jag har levt ut min sexualitet sedan dess. Jag har blivit kallad fula saker, människor har velat hobbydiagnostisera och leta anledningar till mitt sexuella beteende men jag kunde inte bry mig mindre. Så länge jag inte skadar mig själv eller någon annan kan jag göra precis vad jag vill. Ibland är jag kåt som tusan och ibland inte alls. Ibland vill jag ligga med tjejer och ibland med killar. Ibland vill jag bara ligga med en speciell person och ibland vill jag bara ligga. Ligga för liggandes skull, för att få det ur systemet. Ibland vill jag bara ligga med mig själv.

Den där sommarkvällen var en sån jävla revansch. En revansch emot alla som någonsin hade och kommer att försöka skambelägga någon som lever ut sin sexualitet. En revansch för mig själv, för att jag inte lyssnat på idioter som sagt att tjejer inte får ligga runt utan gjorde det motsatta, inte för att bevisa något utan för att jag kände för det.

Och fan, sex är en av de bästa sakerna i livet. Kan vi inte bara enas om att alla ska få leva ut sin sexualitet så länge ingen kommer till skada och sluta skuldbelägga, tvinga och utnyttja ?

Sex is not a big deal but it should be respected.
lLtYI-387x500

Kommentera

