Det viktiga med att aldrig fokusera på vikten // Inte fan har jag varit lyckligare eller gladare för att vågen har visat mer eller mindre.

Idag vägde jag mig efter träningen. Detta gjorde jag även i Lördags.
Idag visade vågen tre kilo mera än i Lördags.

Är jag tre kilo tyngre än i Lördags?Tydligen.
Kan man se det på min kropp? Nej.
Har jag gått upp tre kilo i muskler och/eller fett på två tre dygn? Nej.
Är detta förmodligen vatten: Ja
Är vikt relevant? Nej
Är en fungerande frisk kropp och hur en KÄNNER sig i kroppen viktigast? Ja

Slutsats av detta:  Vågar är missvisande, beroendeframkallande,  kan variera mycket över en stört kort tid och spelar egentligen ingen roll alls. Det viktiga är att en orkar leva det liv en vill, att kroppen bär i vardagen och på fritiden och att en tränar och motionerar för att blir starkare, friskare, få mera energi och för att kroppen ska hålla längre. Och kanske till och med för att det är kul ?

Skit i storlekar och vikt. Mellan 16 års ålder fram till 22,5 så har jag pendlat ungefär 18 kilo i vikt, upp och ner och upp och ner. Med hälsosamma och ohälsosamma metoder. Inte fan har jag varit lyckligare eller gladare för att vågen har visat mer eller mindre. Den enda kroppsrelaterade lyckan och tillfredsställelsen har kommit ifrån endorfinerna som träning, sex och massage utlöser. Inte för att jag kommit i en storlek mer eller mindre.

Sätt upp mål för att springa en minut längre eller lyfta ett kilo tyngre, så mycket roligare och mer tillfredsställande än att gå upp eller ner ett kilo eller klädstorlek.

Amen.

En reaktion på ”Det viktiga med att aldrig fokusera på vikten // Inte fan har jag varit lyckligare eller gladare för att vågen har visat mer eller mindre.

  1. Word. Önskar att jag till 100% kan inse detta bara, jag vet att det stämmer, för jag har också pendlat en del, och jag har inte heller varit gladare för att jag väger mindre eller mer. Jag vet att det stämmer, men ändå kan jag inte ta till mig det helt och hållet, ännu. Jobbar vidare på det.

Kommentera

