Kulturellt utbyte: Olagligt tuggumi och drinkar för 200 spänn

Träffade lite fölk som bott i Singapore igår.
Jag lärde mig bland annat där borta så:

  • Kostar det ca 550 000 kr att ha bil. 275 000 sek för att ta körkort och för att ha en licens för att köra bil. Man kan alltså ta körkort men ändå inte få köra utan detta extra licens. En okej bil kostar ca 275 000 att köpa ny, nu vet jag ju inte exakt min nya bekantskap menar med en ”okej” bil, men faktum är att alla bilar måste säljas utomlands efter 10 år. Så att köpa begagnat känns inte as lätt va.

 

  • En billig öl på krogen kostar minst 95 kr.
    ”It’s sooo cheap here !! A bottle of wine for 15 dollars !!!” (100 sek)
    Alla irländare gnäller över hur jävla dyr alkoholen är här. Skandinaven i mig känner att det är typ som hemma med spritpriser..

 

  • Det är olagligt med tuggummin och homosexualitet. Bögerier och flatfasoner kan ge upp till två års fängelse !
  • Skatten ligger på ungefär 1%.

 

  • Liten prislista:Och skräpar en ner på gatan så blir det minst 1100 sek i böter eller samhällstjänst.
    Att gå mot röd gubbe kan ge ca 3000 sek i böter.
    Glömma att spola på allmän toa , 150 – 1000 sek. Beror kanske på hur stor mängd man inte spolar bort.
    Singapore kallas ofta för ”the Fine City”. ”They are fucking fining everything man !”

     

     

    (har inga faktiska belägg för detta, mer än vad som berättades för mig igår. Men nog fan är en fascinerad alltid)

Kommentera

