Vi har alltid Prag.

Bakisfnittrig, nytatuerad och underbar låg jag för fjorton månader sedan i en stor säng på ett fyrstjärnigt hotell mitt i Prag. Inlindad i ett lakan, ätandes på en clubsandwisch , försökte vi klura ut vad som egentligen hände igår och om  vi borde tatuera oss mera. Jag hade allt jag  önskade precis då och där.  Foten ömmade och Lady Gagas senaste skiva hade gått varm hela veckan efter som att vi inte fattade hur vi skulle får igång Wifi och det var det enda Linnea hade på Itunes. Men vad gjorde väl det ?
Jag hade min bästa vän, solsken och god mat  i en stad där öl är billigare än vatten.
Hon är liksom allt jag behöver, källa till glädje, skratt och äventyr. En klippa i stormen, psykolog, bollplank, lekkamrat och en fantastisk kock. Kuk är egentligen det enda som saknas, men sex har ju en förmåga att komplicera saker så det kanske är lika bra att den inte finns där.

Alla borde ha en människa som henne i sitt liv. Nån som ber en hålla käften när man går för långt men som gör det på ett sånt ödmjukt och välmenande vis att man liksom tycker det är skönt att göra det. Alla borde ha en vän som släpar med en på efterfest på Central Park Zoo eller med Texas Police force. Alla borde ha en vän som man kan stöna högre än alla män på gymmet tillsammans med.  Alla borde ha en  vän som inte är rädd för att vara den hon är och inspirerar en till att göra det samma. Alla borde ha en vän som får en att må bra.
Vi har kommit så jävla långt i livet på de 14 månader som gått sedan den där förlösande veckan i Tjeckien. Den veckan då jag insåg att det är fan såhär jag vill att livet ska vara. Skratt,trygghet, glädje och frihet. Inte ångest och tristess.  
Jag bröt tristessen och tog kontroll över ångesten. Mycket tack vare henne. Nu flyttarr jag till Toronto om en vecka. och hade det inte varit för det mod jag vunnit genom att ha henne som vän så hade jag aldrig vågat.

Tacka fan för att vi har skype och att hon nog kommer på besök snart.
Annars har vi alltid Prag. Och New York. Och Oslo.

Att man kan älska en vän så mycket som jag älskar dej, det trodde jag inte var möjligt.
Kloka, starka fantastiska människa.

 

En reaktion på ”Vi har alltid Prag.

Kommentera

