Är magen glad är människan glad.

Min kropp har rustat ner totalt de senaste två veckorna. Först var jag orkeslös. Ändå hade jag väldigt svårt att somna och när det väl hände så vaknade jag tre,fyra gånger per natt. Så är det fortfarande. Sedan började magen krångla mer än vanligt. Att jag inte tål stora mängder gluten och laktos eller fiberfattig mat har jag vetat länge, men nu mådde jag illa varje morgon , som för mig brukar vara ett tecken på att magen inte gillar det jag äter, och var totalt orkeslös. Jag fick lägga mig ner och vila efter att jag hämtat vatten i köket. Jag svimmade ett par gånger i veckan och har egentligen gjort det sedan jag kom hem ifrån resan. Svimmade jag inte så var jag konstant yr.
Så jag gick till doktorn i måndags. Lågt blodtryck konstaterades och det kan förklara svimningarna och yrseln. Men de andra testerna låter sig väntas på. Jag valde själv att utesluta gluten och ersätta alla mjölkprodukter med veganska alternativ. Efter som att jag inte gärna köper kött till vardags mat så har det blivit ganska mycket vegankäk här i veckan också. Love it !

Efter tre dagar på gluten och 99% laktosfri diet ( slank ner lite ost och mjölkchoklad) återvände orken till min kropp. Så då gjorde jag ett eget gluten prov och tryckte i mig tre fullkornsmackor med smör. Efter en halvtimme kom illamåendet och nu, 18 timmar senare är det kvar. Och en molande värk i magen. Jag tar det som ett tecken.
Klarade nästan att springa 4 kilometer idag. Det tog dubbelt så lång tid som vanligt och det känns att kroppen inte är frisk. Men det går bättre, jag blir sakta piggare och mindre yr.

Så i väntan på provsvar och så länge jag mår bättre av det så håller jag mig till denna glutenfria- så-mycket-jag-kan-i-början-veganska diet. Bra för mej, plånboken och miljön.
Smoothies och sojamjölk är min nya drog.

amen.

3 reaktioner på ”Är magen glad är människan glad.

Kommentera

