Varför låter vi fittan definera oss ?

”Men man SKA ju vara smal.”
”Tjock är äckligt”
”Hår under armarna ÄR ÄCKLIGT”
Jag är hellre smal och med mindre muskler än mycket muskler och lite fett så man ser stor ut..”
Eller den bästa och härligaste;
”Det är fan onaturligt med hår under armarna på tjejer!”

Varför är tjock äckligt ?
Varför är lite lovehandles fult ?
Varför är smal och rippad så jävla åtråvärt ?
Vad är det för fel på en kropp med mycket muskler och ett mjukt lager fett över?
Varför SKA man vara smal och VEM är det som har bestämt att det är så det ska vara ?
Vem är det som har bestämt att monogami är utgångsläget i alla förhållanden och sen är allt annat konstigt ?
Varför är det den som väljer att INTE avlägsna hår ifrån sin kropp som är konstig, när den personen som rakar faktisk gör ett mycket mer aktivt val genom att utföra en handling ?

Förstår ni var jag menar ?
Har de normalviktiga brudarna som bantat funderat på varför de gör det ?
Har de matchoskadade killarna funderat på varför det är så viktigt att vara en ”riktig man” ?

Vad i samhället är det som säger åt dej hur du ska vara och hur du ska se ut ?

Jag vill aldrig mer behöva hålla armarna nere för att stubben kikar fram när jag skitit i att raka.
Jag vill aldrig mer ber behöva känna mig tjock när jag vet att jag inte är det.
Jag vill inte behöva peppa mina vänner och upprepa mantrat att smal =fin = bra inte är sant.
Jag vill inte höra att jag ska bete mig ”lady like” när jag är fjorton år.
Jag vill inte att mina barn ska behöva växa upp i ett könssegregerat samhälle när normer och förväntningar begränsar dem och gör god självkänsla till en daglig jävla kamp.

Men jag vet att jag kommer behöva det. Och jag ska fan slåss var evig jävla dag för att det ska ändras.

Så låter vi fittan och kuken definiera oss?
Eller gör vi bara det som känns gött för att det gör oss glada och lyckliga ?

6 reaktioner på ”Varför låter vi fittan definera oss ?

  1. Så jävla bra! Fastän jag tycker det handlarm mer om att männen definerar oss enbart efter våra genetalier än att ansvaret skulle ligga på oss efterrsom vi låter det ske? Men det är som du säger sjukt viktigt att våga vara mer än en kropp. Jag har ett önske inlägg: om kvinnlig vänskap, hur olika den kan se ut. Myten att kvinnor bara kan hänga två osv. Kan killar hänga som vi gör? Det farligaste för patriarkatet är kvinnor som pratar med varandra( om annat än killar och smink)! Ps. Skulle gärna gästblogga om mens och det konstruerade intresset shopping! Du är best!!!!<333 / stolt kompis

    1. tack ! jag tycker att det handlar om att alla definerar varandra. Till höger och vänster in i alla möjliga stereotyper. Det är allas ansvar att ifrågasätta. Kan fila lite på det där om vänskap, kan behöva bolla med dej först 😉

Kommentera

