Jag vet inte hur det var, men jag tror fan jag saknar förenings idrott, bingolotto och Palme

Så ja, det är rabalder om att vi ska jobba tills vi är 75. Helt ärligt så är jag inte insatt alls i detta med pension i Sverige men jag tycker absolut att dom som vill jobba till sitt sista andetag ska få göra det. Ingen kan väl tvinga någon att gå i pension? 

Min dröm när jag blir gammal är att vara frisk och pigg i kropp och knopp. Risken att jag är  blir en tant med massa pojkvänner som ligger runt en massa är ganska stor. Pmip tanten.  Men drömmen är inte att får ligga mycket på åldernshöst, drömmen är att ha livskvalitet.
Och jag tror jag skulle bli knäpp av att inte jobba om kunde. Men jag behöver inte tvingas arbeta tills jag är 75 för att göra detta. Skulle jag inte orka med mitt jobb när jag blir äldre  så skulle det vara underbart att få hjälpa till i skolan som extralärare eller med barn och ungdomar.   Men det skulle jag ta mig fan kunna göra gratis om jag ändå fick ut en bra pension, för att få lite rutin på dagarna och känna mig behövd och betydande. Men som det ser ut nu, när pensionärerna är förlorarna och blir fattigare och fattigare så skulle jag tagit ut betalning för mitt arbete.

Så, ja Fredrik, det är en fin tanke att alla ska jobba till 75 och jag ser den ekonomiska vinningen i det.  Men var finns det humana ? Skit i fucking tillväxt. Tänk om alla skulle gå ner i lön och arbetstid, så att fler fick jobba och alla fick ungefär lika mycket, att vi delade på de resurser som finns istället för att kriga om vem som ska få mest för att kunna rädda våra egna skin.

Tänk om vi skulle börja se individen och samhället som ett, att vi faktiskt har ansvar för varandra. Tänk om vi skulle sluta skylla på individen.
Då skulle vi inte behöva jobba till 75.
Och vet ni vad? Orden tog slut där. Jag klarar inte ens att formulera mig. För jag har inget mer att säga. Högerextrema grupper växer sig allt starkare i Europa, klyftorna i Sverige ökar och miljön går åt helvete. Det som en gång var socialdemokrati är nu något helt annat.
Jag vill inte vara med i ett samhälle där alla förtrycks och där makt och pengar är det enda viktiga.

Kommentera

