Reason for leaving

Igår besökte jag jobbet igår och fick miljoner kramar och teckningar av ett gäng små människor som doftade snö och varmt barn. Där fanns så många stora och små som jag saknar att inte träffa varje dag. Och för ett ögonblick så frågar jag mig själv varför jag åker?

Jag vaknar upp i den tryggaste och varmaste famn som finns. Hos den person som får mig att vända alla katastroftankar till något bra och som är så förstående att det nästan gör ont. Och när jag sitter i hans hem, det hem som en gång var vår,t så frågar jag mig själv, varför åker jag?

Jag har varit så himla nervös inför resan. Men jag har insett att förväntnings ångest bara förvärrar allt. För om något skulle hända på resan så kan jag ju inte direkt börja bearbeta den händelsen i förhand, eller hur ?

Jag vet ju varför jag åker. För att jag vet att det liv jag hade senaste året inte gjorde mig lycklig. Att jag aktivt måste ifrågasätta mina livsstilsval för att inte flyta med som en död fisk. För att jag vet att jag måste få distans och ta reda på vilket sorts liv jag vill leva. Eller i vilken ände jag vill börja forma mitt liv. Risken att jag hamnar i ett ofrivillig mönster och försöker konsumera mig lycklig är allt för stor.
Jag reser för att se något annat, för att kanske hitta tillbaka till drivet och orken och lusten till att förändra.

Jag kommer förmodligen inte hitta svaren på resan, men kanske ett frö att så som kan växa sig till någon form av riktning i livet. Så att när jag gör val, har en lite mer kött på benen och en kompass att gå efter. För jag vet var jag vill i livet, men jag kan inte fuska mig dit. Att uppnå sina livsmål är inte värt någonting om man inte hade hjärtat på rätt ställe på vägen dit. Jag vill leva varje dag, och veta att det jag gör är för något gott.
Jag kan inte glida med utan att ifrågasätta.

Därför åker jag. För att se bortom horisonten i min välfärdsstatsbubbla.

Kommentera

