Insomnia

Är man vaken så länge att hungern kommer krypande så betyder det att kroppen borde sova, men huvudet inte vill. Det är i såna här stunder som huvudet verkligen borde sova. Men det går ju inte för då hade jag ju inte varit här, trött, hungrig och tänkande.

Tusen tankar snurrar. Tankar om banala ting som tvätt och träning, tankar om resan, rädslor och förhoppningar. Tankar om sommaren och det sommarjobb jag fick idag. Tankar om Rsd. Tankar om livet efter resan och sommaren. Jag vet ju att allt det där med tvätt och träning inte ens är nåt som kommer lösa sig i stunden och något som inte ens behövs tänka på och. Lika så resan. Har jag pass, pengar, biljetter ,visum och vänner så går allt att lösa. Sommaren, Rsd och livet efter sommaren kommer lösa sig under resan och sommaren det med. Jag önskar bara att mitt huvud kunde fatta det.

Om den här kontrollbehovsdelen av mig fick bestämma, så hade jag varit 90 år nu. Då kunde jag se tillbaka på livet, och veta att det inte var så  mycket mer oförberett kvar att vänta. Men så kan jag ju fan inte ha det. Jag vill inte vara 21 år och rädd för livet. Vad hände med 20 åringen som var så nyfiken, orädd och levnadsglad ? Den här 21 åringen skulle behöva ta sig en öl, titta på en solnedgång och slappna av.

Vad hände med mitt livsmotto ”livet går ut på att äta god mat, umgås med bra människor och att komma”? Det ersattes med ”livet går ut på att ha kontroll så att man inte får ångest osv”. Jag vill inte ha det såhär. Jag har kommit en bit och jag är på väg.
Men jag vill kunna njuta av livet. NU. Jag är så stressad över att inte kunna njuta av livet så att jag glömmer bort att ge mig tid att lära mig njuta.

Men jag ska öva tills det sitter och kommer naturligt. Jag ska bli sådär levnadsglad och nyfiken som jag var för ett år sedan. I sinnom tid. I sinnom tid.

2 reaktioner på ”Insomnia

Kommentera

