Nej du får inte vara Lucia för du har haft sex.

Så var vi här igen. 11 dagar innan jul och årets kanske mest skitnödiga dag, Lucia. Kan ju meddela att julkänslan inte infunnit sig då det spöregnar här i Oslo och temperaturen ligger på plus tre grader. Men vi ska inte prata väder, vi ska prata Lucia.

I veckan skriver ett par svenska tidningar om att Loke inte får vara Lucia för att han föddes med kuk. Helt åt helvete tycker jag. ”Lucia var ju en tjej”.  Ja, okej jättebra argument. Ursprungligen så var hon ju också italiensk, förmodligen mörkhårig och kunde inte ett jävla ord svenska. Så om vi då kan hitta en tjej som är oskuld (lycka till att ställa den frågan till kandidaterna utan att bli anmälda) mörkhårig, har språkkunskaper i Italienska, kanske även lite latin och har goda bibliska kunskaper och en stark kristen tro, så kan vi sätta ljuskronan på hennes huvud. Tills dess, kom för fan inte med argumentet att Lucia ska vara kvinna. 

Jag ställde inte upp i omröstningen för Lucia i på högstadiet. Dels för att jag var en teaterapa som vill sjunga solo (det fick man inte om man var Lucia) men också för att jag ville vara julegris. Jag och Millis hade utarbetat en kickass ide om att vi skulle sy en griskostym. Genom limma fast vita snören som glasyr, placera mig med kostymen på med ett äpple i munnen på en skateboard med ett snöre i ena änden skulle Millis, i tomtekostym, gå sist i Luciatåget och dra mig in i kyrkan.  Sen kunde vi sjunga vår ”julskinka har rymt”.
Det fick vi inte.  För Lucia skulle ju vara vackert.  Då vill man ju inte ha några slaktade julegrisar där.

Förutom att jag inte fick vara gris så är det helt jävligt att man röstar fram någon till Lucia baserat på utseende.
Jag efterlyser en tävling för att kröna Lucior, typ 100 m säckhoppning, äta flest muffins på snabbast tid och rabbla alla länder som ingick i forna Sovjet. Eller så lottar man bara fram en Lucia bland dem som vill vara det. Varför krångla till det och göra det till en popularitetstävling ?

Varför medvetet upprätthålla traditioner som exkluderar och diskriminerar?
Det handlar väl ändå mest om att ungarna ska få sjunga och att vi ska få ha en mysig stund tillsammans?
Inte vad som dinglar mellan benen på hen med ljuskronan ?
Am I right ?

Vad tycker ni ?


Pene Gutten är sin egen motherfucking Lucia han.

 

3 reaktioner på ”Nej du får inte vara Lucia för du har haft sex.

  1. I fucking love you baby! Så jävla true! Jag ska sätta på Robin luciakronan på momangen, sätta mig i soffan med en lussekatt, tindra med ögonen och vänta på att ”sol mare, luchia” sjungs med 100% lucia-go från min egen pene snubbe! 😉

Kommentera

